تحقیق و توسعه کار خلاقانهای است که بهطور سیستماتیک انجام میشود تا به دانش موجود بیفزاید و این دانش را برای ابداع کاربردهای تازه بهکار ببرد (OECD Factbook 2008).
Research and development تحقیق و گسترش
خلق ایدههای جدید و مبتکرانه
افزایش تولید و بهرهوری
بهبود کیفیت محصولات و خدمات فعلی (QA)
ارائه محصولات و خدمات جدید (منحنی عمر محصول)
کشف و درک نیازها و خواستههای بازار (QFD)
شرکت و سیستمی فعالیتهای بر پایه پژوهش و توسعه دارند که بر روی نیازی که تاکنون برآورده نشده، متمرکز هستند. دیگر سیستم ها که بر پایه بازاریابی حرکت میکند، تمرکزشان بر روی نیاز بازار است.
در ایالات متحده، نرخ متداول پژوهش و توسعه برای یک شرکت صنعتی حدود ۳٫۵ درصد از درآمد آن شرکت است که به این معیار اصطلاحاً «غلظت پژوهش و گسترش» میگویند. این مقدار برای یک شرکت فناوری پیشرفته مثل سازندگان قطعات کامپیوتری در حدود ۷ درصد است. گرچه شرکت Allergan (یک شرکت بیوتکنولوژیکی) با سرمایهگذاری ۴۳٫۴ درصد در صدر جدول قرار میگیرد، با این حال هرگونه سرمایهگذاری بالای ۱۵ درصد قابل توجه محسوب میشود و شرکت را در زمره شرکتهای «فناوری عالی» قرار میدهد.
تحقیق و توسعه هسته مرکزی دنیای کسب و کار نوین است. “تصمیمات اصلی” در شرکتها بر پایه تحقیق و توسعه گرفته میشوند. رابطه مثبت و مستقیم بین پژوهش و گسترش، و بهرهوری شرکت در تمام بخشها وجود دارد، اما این رابطه مثبت در شرکتهای با فناوری پیشرفته به مراتب قوی تر است.
به فعالیتهای نوآورانهای اشاره دارد که توسط شرکتها یا دولتها در زمینه توسعه خدمات یا محصولات جدید و یا بهبود خدمات یا محصولات موجود انجام میشوند
گروه دلفی متشکل از اساتید دانشگاه و فارغ التحصیلان دانشگاهی پروژه های تحقیق و توسعه را برای کمک به سازمانها و صرفه جویی در هزینه های احتمالی به صورت برون سپاری و با تنظیم سند عدم افشای راز برعهده می گیرد.